Als telg uit een horecagezin lag het voor de hand dat Anuschka ooit zelf een horecazaak zou starten. Toch moest ze eerst veertig worden voordat ze deze stap samen met haar man Wim zette: ‘Ik werkte hiervoor in de mode en had het prima naar mijn zin. Als jong meisje zag ik hoe zwaar ondernemen in de horeca kan zijn. Een eigen horecazaak was daarom nooit echt een droom.’
Oud bankgebouw
Toch werd ze gaandeweg steeds enthousiaster nadat haar man Wim, zelf ook afkomstig uit een gezin waar gastronomie, hotellerie en gastvrijheid in het bloed zit, zijn oog had laten vallen op het oude bankgebouw uit 1910 aan het Anna Paulownaplein in Den Haag. Een prachtige plek voor een B&B vond hij. Anuschka: ‘Inmiddels had ik het steeds minder naar mijn zin in de mode en besefte ik steeds meer hoe bijzonder deze plek aan het Anna Paulownaplein is. Met een B&B zouden we nog veel meer mensen blij kunnen maken met deze prachtige plek.’
Thuisgevoel
De missie van Wim en Anuschka? Mensen die op reis zijn een uniek thuisgevoel laten ervaren. Een gevoel dat Anuschka tijdens haar vele reizen voor modebedrijven zelf altijd gemist heeft. ‘Ik overnachtte op reis in hotels die er overal hetzelfde uitzagen op locaties die niet echt tot de verbeelding spraken. Soms had ik hierdoor maar nauwelijks door in welk land ik verbleef.’ Met hun boutique hotel willen Wim en Anuschka daarom een alternatief bieden voor reizigers die op zoek zijn naar een unieke beleving in een stad. ‘Onze 6 kamers hebben allemaal een persoonlijke huiselijke stijl. Alle kamers zijn met zorg ingericht, geen item is hetzelfde.’
Wakker liggen
Hoe goed de zaken nu ook gaan, dat ging niet zonder slag of stoot, benadrukt de horecaonderneemster. ‘We hebben best wel wat hindernissen moet nemen om te komen waar we nu staan.’ En nog steeds kan ze weleens wakker liggen van de vraag of het wel goed blijft gaan met het hotel. ‘Omdat wij zelf investeerder zijn, vind ik het soms best spannend of het financieel allemaal wel goed gaat. Haar worst nightmare? ‘Ik moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt in het hotel. Gelukkig zijn we goed verzekerd, maar wat zouden we moeten doen zonder ons hotel? Ons hele leven draait nu om La Paulowna.’
Preventie
Om te voorkomen dat hun worst nightmare werkelijkheid wordt, investeerden Anuschka en Wim veel in brandpreventiemiddelen. Zo hangt er op iedere verdieping van het hotel een brandblusser. Anuschka: ‘Wat als iemand stiekem een sigaret aansteekt op zijn kamer en in slaap valt? Helemaal voorkomen kun je brand natuurlijk nooit, maar we hebben er nu wel alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat áls het gebeurt, de schade beperkt blijft.’
Om grote financiële schade door brand te voorkomen, is het stel daarnaast goed verzekerd: ‘Als er brand uitbreekt, is de schade aan onze spullen verzekerd onder een inventaris/goederenverzekering en schade aan ons pand gedekt door een bedrijfsgebouwenverzekering.’ Bovendien biedt hun bedrijfsschadeverzekering dekking voor de doorlopende vaste kosten en misgelopen winst als hun hotel (tijdelijk) stil komt te liggen door een brand. Anuschka: ‘Als wij (tijdelijk) geen kamers meer kunnen verhuren na een brand lopen we enorm veel omzet mis.’
Zelf dragen
Risico nemen hoort ook bij het ondernemerschap vinden Wim en Anuschka en niet alles hoeft verzekerd te worden. Wim: ‘De grootste risico’s hebben we natuurlijk wel verzekerd, zoals het risico op aansprakelijkheid. Stel een gast loopt voedselvergiftiging op in ons restaurant of er valt iemand van de trap. Als hoteleigenaar zijn wij dan in de meeste gevallen aansprakelijk. Dat risico is te groot om zelf te dragen.’ Maar een verzuimverzekering vond het stel bijvoorbeeld weer niet nodig: ‘We zijn maar met z’n tweeën. Als een van ons ziek wordt, kan de ander gewoon doorwerken. Bovendien hebben we een financiële buffer en hebben we berekend dat we het zeker een jaar kunnen uithouden als we op halve kracht door zouden gaan.’ Wat hen betreft geldt dan ook de stelregel: verzeker dat wat je zelf niet kunt dragen.
Hun tip aan andere ondernemers? Laat je voorlichten door een adviseur. ‘Wij hebben veel gehad aan onze adviseur Van Veen Assurantiën voor het in kaart brengen van onze grootste risico’s.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met De Goudse Verzekeringen. Bij De Goudse kies je uit verzekeringen en dekkingen met specifieke voordelen voor horecaondernemers. De Goudse gelooft in de kracht van onafhankelijke adviseurs omdat geen twee ondernemers hetzelfde zijn. Wil je advies op maat? Neem contact op met een adviseur.