Coca-Cola ondersteunt horeca met #helpendehandjes en Bruisend Begin

Coca-Cola ondersteunt horeca met #helpendehandjes en Bruisend Begin
Jaap van Ham (Doloris, Polly Maggoo en Het Ketelhuis): 'Bij ons hebben de #helpendehandjes op de dag van de heropening de mise-en-place verzorgd en schoongemaakt'.

Eindelijk zijn de terrassen weer open. 'Hopelijk is dit het begin van een mooi herstel', zegt Roelof van Dinter, Out-of-Home Director van Coca-Cola European Partners Nederland. Om de out-of-home markt volop te ondersteunen is de leverancier de campagne 'Bruisend Begin' gestart. Onderdeel daarvan is de actie #helpendehandjes waarbij medewerkers van Coca-Cola in heel Nederland de horeca daadwerkelijk zijn gaan helpen de heropening met klusjes van terrassen opbouwen tot ramen lappen.

Van Dinter is heel blij om weer samen met de horecaondernemers aan de slag te mogen gaan. ‘Wij willen ondernemers altijd zoveel mogelijk ondersteunen, dit keer richting de horecaondernemers zelf. Een week voor de heropening bieden we #helpendehandjes. Met deze actie willen we een stukje positivisme uitdragen. Een week lang zijn medewerkers vanuit het hoofdkantoor langs outlets gegaan om te helpen bij de herstart, zodat ze weer helemaal klaar zijn voor het nieuwe seizoen. Onze medewerkers hebben allerlei klusjes uitgevoerd; van terrastafels buiten zetten, tot vegen en beitsen.’

Hartverwarmende campagne

Zo heeft het Coca-Cola-team onder meer de handen uit de mouwen gestoken bij horecaondernemer Jaap van Ham, eigenaar van Doloris met een grote rooftopbar, het stapcafé Polly Maggoo en Pannenkoekfabrique Het Ketelhuis in Tilburg, en Marco Bunk, eigenaar van Café Wilskracht in Rotterdam. ‘Bij ons hebben ze op woensdag 28 april, de dag van de heropening, de mise-en-place verzorgd en schoongemaakt’, blikt Van Ham terug. ‘We waren al behoorlijk ver met alle voorbereidingen en dit waren echt de spreekwoordelijke laatste puntjes op de i. Ik vind de gedachte achter deze campagne hartverwarmend. Met z’n allen zetten we de schouders eronder.’

Bij Bunk kwam het team al enkele dagen eerder langs. ‘Vorige week hebben medewerkers van Coca-Cola European Partners onze koelkasten gevuld met hun eigen producten en de houdbaarheidsdatums gecontroleerd. Wij vinden dit echt een heel sympathiek gebaar.’

De Helpende Handjes van Coca-Cola steken de handen uit de mouwen.

Bruisend Begin

#helpendehandjes maakt deel uit van de campagne ‘Bruisend Begin’. ‘Gasten zijn blij dat ze na maanden wachten de horeca weer kunnen bezoeken en het leven kunnen vieren’, zegt Van Dinter. ‘Door de grote impact van de coronamaatregelen hebben we besloten om in vier maanden tijd verschillende campagnes voor de horeca uit te rollen. Zo willen we de ondernemers helpen om traffic te genereren en gasten enthousiasmeren om de horeca weer te bezoeken.’

‘Hiermee onderscheidt het concern zich van andere leveranciers’ ”

Voor de nieuwe campagne worden verschillende middelen ingezet, zoals een Meal deal, de Fuze Tea-actie ‘win een supboard’, gratis trainingen voor het personeel, POS-materialen voor binnen en buiten en een Bruisend Begin menukaart. In grote steden worden ook abri-campagnes gelanceerd om de lokale ondernemers op de kaart te zetten. Een innovatie die in dit kader onlangs gelanceerd werd voor de horeca is The Soda Experience.

Scan de QR-code en
breng je menukaart tot leven.

Een primeur voor frisdranken, doordat na het scannen van een QR-code met augmented reality de drankjes in perfect serve tot leven komen en zo de gasten inspireren. Ze zien direct een selectie uit het assortiment op tafel, een voorbeeld van de concrete eenvoudig toepasbare tools waarmee Coca-Cola horecapartners een meerwaarde biedt.

Betrokkenheid

Van Ham is zeer tevreden over de nieuwe campagne. ‘Hiermee onderscheidt het concern zich van andere leveranciers’, zegt hij. ‘Coca-cola is verreweg het meest betrokken en valt zeker op in positiviteit’, vult Bunk aan. ‘De afgelopen jaren zijn we al volop ondersteund. We vinden de campagnes altijd heel vernieuwend en telkens wordt er een stap verder gegaan. Het kwaliteitsniveau is heel hoog.’

Wisselende gevoelens

Bunk twijfelde aanvankelijk of hij zijn bedrijf zou heropenen. ‘De persconferentie heb ik in mineurstemming aangehoord. De genoemde spelregels zijn niet echt prettig. Als je je terras uitsluitend van 12.00 tot 18.00 uur mag openen, dan is het onmogelijk om daar een gezond exploitatiemodel op los te laten. De persconferentie was echter nog niet afgelopen of de eerste reserveringen stroomden al binnen. Dat geeft aan hoezeer men ons heeft gemist. De horeca fungeert als een maatschappelijke huiskamer.’

Marco Bunk, eigenaar van Café Wilskracht, is blij met een Bruisend Begin.

Hij kijkt dan ook met wisselende gevoelens terug op de heropeningsdag. ‘Aan het begin van de dag waren we redelijk gespannen. Het voelde echt als een belangrijke wedstrijd. Gelukkig is werken in de horeca een teamsport en zaten we binnen twee uur zaten weer helemaal in onze rol. Onze medewerkers liepen glimlachend rond en voerden vrolijke gesprekken met de gasten. Het was echt een feestje. Na de piekdrukte werd het rustiger. Net toen iedereen klaar was voor het borrel- en dinermoment, klonk het fluitsignaal al voor de laatste ronde. Dat is natuurlijk heel dubbel.’

Van Ham vond het erg fijn om te zien dat mensen de horeca echt ontzettend hebben gemist. ‘Er was meteen veel meer sfeer in de binnenstad. De horeca heeft duidelijk haar toegevoegde waarde laten zien.’ Bunk vult aan: ‘In de media was te lezen dat de coronamaatregelen op terrassen moeilijk te handhaven zijn, maar wij hebben het tegendeel bewezen. Er is geen wanklank gevallen. Wij zijn een gastvrije in plaats van een toezichthoudende sector, maar met een vriendelijk woord kun je veel bereiken.’

Toekomst spannend

‘De komende periode wordt voor ons heel spannend’, vertelt Bunk. ‘Met Wilskracht bedienen we vooral de zakelijke markt. Als thuiswerken het nieuwe normaal blijft, dan wordt het voor ons nog best een uitdaging. We proberen ons nu op andere groepen te richten, zoals het winkelend publiek en omwonenden. Ik ben erg benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen.’

Ook voor Van Ham is de toekomst onzeker. ‘Inmiddels zijn er al drie generaties studenten die nog nooit in Tilburg op stap zijn geweest. Wij waren één van de populairste tenten in de stad, maar straks worden de kaarten opnieuw geschud. Natuurlijk gaan we de uitdaging aan, maar we hebben wel drie stappen terug moeten doen. Ondanks de forse aderlating denk ik dat we het wel redden. Bij veel collega’s zal dit anders zijn. Er wacht ons allen straks een flinke naheffing van de belasting.’

'Met z'n allen de schouders eronder zetten'”

Bunk is het volledig met hem eens. ‘Het zal nog een hele tijd duren voor de horeca weer op het oude niveau is.’ Voor zijn eigen bedrijf ziet hij de toekomst wel positief. ‘Als de vaste kosten doorlopen en er geen inkomsten komen, dan moet je als bedrijf handelen alsof je technisch failliet bent. Dat hebben wij gedaan. Dit vergroot onze overlevingskansen nu. Bovendien heb ik in de coronacrisis toch mijn kansen weten te pakken door twee nieuwe bedrijven op te starten, die gericht zijn op het afhalen en thuisbezorgen van pizza’s.’

Vertrouwen

De horecaondernemers besluiten: ‘We willen laten zien dat wij als horeca goede coronaprotocollen hebben en klaar zijn om de maatschappij op een verantwoorde wijze te bedienen.’ Van Dinter sluit zich daarbij aan. ‘Het is natuurlijk een eerste stap en nog steeds zeer beperkt, maar ik zie ontzettend veel ondernemers die op verantwoorde wijze hun kansen pakken en zich aanpassen aan de omstandigheden. Daar heb ik veel vertrouwen in. Laten we er met elkaar iets heel moois van maken.’

Dit artikel is gesponsord door Coca-Cola Nederland.