Onderzoek: Bijna helft horecapersoneel ervaart negatieve werksfeer door klagende gasten

Onderzoek: Bijna helft horecapersoneel ervaart negatieve werksfeer door klagende gasten

Meer dan vier op de tien horecamedewerkers (44 procent) ervaren regelmatig een negatieve sfeer op hun werkplek door klagende gasten. Uit recent onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gedreven softwareoplossingen voor personeelsplanning, blijkt dat gasten vaak klagen over hoge verkoopprijzen en steeds ongeduldiger worden.

Volgens het onderzoek noemen horecamedewerkers vaker ongeduldige gasten als (mede)oorzaak voor de negatieve werksfeer in vergelijking met klachten over verkoopprijzen. In totaal geeft 36 procent van de medewerkers aan dat ongeduldige gasten bijdragen aan de negatieve sfeer, terwijl 20 procent geklaag over de verkoopprijzen als oorzaak ziet.

Generatie Z meest getroffen

Opvallende resultaat uit het onderzoek is dat jongere horecamedewerkers vaker een negatieve werksfeer ervaren door klagende gasten dan hun oudere collega's. Meer dan de helft (51 procent) van de medewerkers van Generatie Z (18 tot 25 jaar) meldt dit, terwijl slechts een kwart van de 45-plussers hetzelfde ervaart. Voor Millennials (25 tot 45 jaar) geldt dit voor 43 procent van de horecamedewerkers.

Welzijn medewerkers staat voorop

'Het is zorgwekkend dat een aanzienlijk deel van het horecapersoneel negatieve werkervaringen heeft door klagende gasten', zegt Erik Fjellborg, CEO van Quinyx. 'Het welzijn van het personeel moet altijd voorop staan. Gelukkige en tevreden medewerkers presteren beter en dragen bij aan een positieve en productieve werkomgeving. Wij willen dagelijks ons steentje bijdragen om het werk voor werknemers aangenamer te maken door hen te ondersteunen in hun taken. Onder andere door het optimaliseren van personeelsplanning en -beheer.'

Over het onderzoek

Het onderzoek, uitgevoerd in april 2024, is uitgevoerd onder 1.574 eerstelijnsmedewerkers, waaronder 317 horecawerknemers. Dit onderzoek is onderdeel van een groot internationaal onderzoek van Quinyx, uitgevoerd door onderzoeksbureau Pollfish. In totaal zijn er 12.500 eerstelijnsmedewerkers uit de retail, horeca en logistiek ondervraagd in Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en de Verenigde Staten. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de behoeften van medewerkers die in de frontlinie werken. De cijfers in dit artikel zijn specifiek gericht op de horecasector.

Bekijk deze collectie

Gastbenadering

Ontdek de essentie van gastvrijheid en bijverkoop in de horeca met deze nieuwe collectie. Van gastvrijheidslessen tot effectieve klachtenafhandelingstechnieken, wij bieden waardevolle inzichten voor het creëren van positieve ervaringen. Leer hoe medewerkers een blijvende indruk kunnen achterlaten en ontdek strategieën om bijverkoop te stimuleren.