Een positief pleidooi voor (het reanimeren van) fooi

Een positief pleidooi voor (het reanimeren van) fooi

Fooi geven is de laatste tijd een bijzonder hot topic. Met name de automatische fooioptie op pinterminals liet de gemoederen hoog oplopen. Horecaondernemers die met het kassasysteem van Lightspeed werken, krijgen namelijk de keuze om die functie via hun pinterminals te activeren - of niet. Emine Youssef, Regional Director bij Lightspeed geeft een pleidooi voor (het reanimeren) van fooi.

‘Sommigen consumenten vinden de manier waarop hen de optie wordt aangeboden om fooi te geven, te direct. Bovendien schamen gasten zich soms wanneer ze ervoor kiezen om geen fooi te geven. Ook vinden velen het maar niks dat in horecazaken waar er van bediening nauwelijks sprake is, om fooi gevraagd wordt. Toch zijn er  belangrijke, positieve noten toe te voegen aan wat dusver vooral een eenzijdige negatieve polemiek lijkt te zijn.’

Hogere retentie in tijden van personeelstekort

‘Vaak staan gasten niet stil bij de impact die fooi geven kan hebben. Niet alleen op de kwaliteit van de bediening, maar ook op de tevredenheid van het personeel en op het welzijn van horecazaken in het algemeen.

Het spreekt voor zich dat personeel dat zich extra inzet en vervolgens ook beloond wordt voor hun bediening, tevredener is”

Het spreekt voor zich dat personeel dat zich extra inzet en vervolgens ook beloond wordt voor hun bediening, tevredener is. Tevreden personeel zorgt voor een betere personeelsretentie, wat in tijden van het aanhoudende personeelstekort in Nederland voor veel horecaondernemers vaak hun hoogste prioriteit is, en het verschil kan maken tussen open blijven of moeten sluiten. Natuurlijk ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid voor het tevreden houden van personeel bij de horecaondernemer zelf, maar (meer) fooi draagt daar zonder twijfel aan bij.’

Digitale beloning in een toenemend cashloze maatschappij

‘Daarnaast hebben we steeds minder cash op zak. Deels door Corona, deels door de toenemende digitalisatie van de maatschappij. De pinpas is de standaard betaalmethode, en er wordt minder cash op tafel gelegd. Ook kiezen nieuwe horecazaken er vaker voor om cashloos te werken, niet alleen om inbrekers of dieven minder buit te geven, maar ook om hun financiële administratie eenvoudiger te maken.

De daling in de hoeveelheid contant geld die circuleert, heeft ervoor gezorgd dat er minder en minder vaak fooi wordt gegeven. In deze context is een digitale en automatische fooioptie voor horecawerknemers een creatieve en vooral welkome manier om gasten te herinneren aan de mogelijkheid om fooi te geven en personeel te belonen.’

Minder handelingen voor hen, meer tijd voor jou

‘Tenslotte schuilt een minder voor de hand liggend, maar tevens belangrijk voordeel van de automatische fooioptie in haar naam. Voorafgaand aan de betaling verschijnen niet alleen het totaalbedrag, maar ook de fooiopties automatisch op het scherm van de betaalterminal. Dat bespaart het personeel aanzienlijk wat handelingen.

Dat lijkt wellicht geen belangrijk argument voor consumenten, maar in horecazaken waar honderden rekeningen per week over de toonbank gaan, geeft dat aan het personeel veel tijd terug die ze anders zouden moeten spenderen aan het handmatig invoeren van totaalbedragen en fooi.

Vaak geven gasten te laat aan dat ze graag fooi willen geven, waardoor het afrekenproces met andere systemen opnieuw doorlopen moet worden. Minder aandacht voor dat soort zaken betekent meer aandacht voor de gast. En zo is de cirkel rond.’

Geen normalisatie, wel een reanimatie

‘In een recent artikel in Het Parool stelde consumentenpsycholoog Patrick Wessels dat de automatische fooioptie ervoor zorgt dat het geven van fooi genormaliseerd wordt. Het doel van de functie, of van dit pleidooi, is echter niet om iedereen per definitie fooi te laten geven, noch om degenen die dat niet doen aan de schandpaal te ketenen – integendeel.

Kiezen om geen fooi te geven is ieders volste recht, en bovendien ook standaard één van de keuzes die de automatische fooioptie duidelijk aanbiedt, in een even groot vierkantje als de fooipercentages of -bedragen die gesuggereerd worden.

De automatische fooioptie is dus niet in de eerste plaats bedoeld om fooi te normaliseren, maar om de gedachte van fooi te geven te reanimeren”

De automatische fooioptie is dus niet in de eerste plaats bedoeld om fooi te normaliseren, maar om de gedachte van fooi te geven te reanimeren. In een maatschappij waar fooi geven gradueel vergeten lijkt te zijn en digitaal betalen steeds meer de norm wordt, is de opkomst van een digitaal alternatief voor heel wat horecapersoneel dat zich dagelijks inzet om de ervaring van gasten zo aangenaam mogelijk te maken een welkom gegeven.’

Fooi blijft een keuze

‘Toen cash in de horeca nog koning was, maakten mensen heel bewust de keuze om fooi te geven of niet, net omdat ze cash op zak hadden. Hoewel vandaag minder cash aanwezig is, is er in feite aan die keuze niets veranderd. En dat blijft fooi geven altijd – spontaan, automatisch of niet – een keuze.’

Dit artikel is gesponsord door Lightspeed.