Voor het eerst
De groei is wat dat betreft lager dan in het eerste kwartaal. Toen was de omzet horeca 8,1 procent groter dan een jaar eerder. Hoewel er sprake is van omzetgroei, is het wel de laagste sinds het tweede kwartaal van 2021, toen de omzet van de horeca voor het eerst sinds de coronacrisis weer groeide. De weersomstandigheden zijn de grote boosdoener wat betreft de omzet dit jaar. Dit jaar was het een stuk natter en somberder dan in 2023.
Logiesverstrekkers als hotels en vakantieparken zagen de omzet horeca eveneens stijgen, namelijk met 0,8 procent. Hotels zetten 2 procent meer om, maar campings en vakantieparken kromp echter met 2 procent. Het slechte weer is ook hier de ‘schuldige’.
Omzet horeca
Eet- en drinkgelegenheden deden het goed en zetten in het tweede kwartaal 3,6 procent meer om dan een jaar eerder. Dat blijft overigens ver achter bij kantines en catering. Zij realiseerden met 7,7 procent de grootste omzetstijging van de horecabranches. Restaurants en fastfoodrestaurants hebben respectievelijk 3,9 en 2,4 procent meer omgezet. Cafés noteerden met 0,3 procent de kleinste omzetstijging.
Afgelopen zomer publiceerde het CBS cijfers over het ondernemersvertrouwen van de Nederlandse bedrijfstakken. Het ondernemersvertrouwen van de horeca is aan het begin van het derde kwartaal 2024 vrijwel even negatief als een kwartaal eerder: -4,7, tegen -4,6 in het tweede kwartaal.
Ondernemersvertrouwen
Horecaondernemers waren minder negatief over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden, maar negatiever over het economisch klimaat in de komende drie maanden. In de meeste Nederlandse bedrijfstakken is het ondernemersvertrouwen in het derde kwartaal gestegen, maar nog wel negatief.
Bijna de helft van de ondernemers in de horeca sloot het eerste halfjaar van 2024 overigens met winst af. Alleen in de bedrijfstakken cultuur, sport en recreatie en de detailhandel waren de bedrijfsresultaten minder positief dan in de horeca.