Franchiseconcept CoffeeHouse opent eerste vestiging in Amsterdam

Franchiseconcept CoffeeHouse opent eerste vestiging in Amsterdam

Grondlegger en brein achter de bekende keten Coffeecompany, Rick Bekkema start een nieuw koffieavontuur. Bekkema is 28 jaar na de oprichting in 1996 'los' van Coffeecompany en vindt het opnieuw tijd om de koffiewereld wakker te schudden.

Op 1 september is de eerste vestiging van 'CoffeeHouse' geopend op het Amsterdamse Gelderlandplein. Een koffiehuis zoals het volgens Bekkema ooit bedoeld was: 'Sinds 1996 is er een ontzettend grote stap gemaakt in kwaliteit, daardoor kan je nu bij de kleinste barretjes een uitstekende flat white bestellen. Wat dat betreft is die missie volbracht. Maar de markt wordt inmiddels gedomineerd door enerzijds multinationals en anderzijds supersteriele barretjes voor connaisseurs of winkels die vol zitten met stille mensen achter een laptop met een koptelefoon op.'

'CoffeeHouse wordt een plek waar je uiteraard de beste koffie kan drinken, maar net zo belangrijk is de lekkere stoel, de muziek, kunnen kletsen met de barista, de krant delen met je buurvrouw en zo kunnen genieten van alle rituelen die bij koffie horen.' De opening van de eerste vestiging in Amsterdam is slechts het begin, want expansie staat al op de planning. Barcelona en Rotterdam staan bovenaan de lijst voor toekomstige uitbreiding.

Andere visie

Het ontstaan van CoffeeHouse komt voort uit een verlangen van oprichter Rick om koffiehuizen te creëren waarbij het sociale karakter weer de een hoofdrol speelt. Een ouderwets koffiehuis, zoals deze vroeger bedoeld was: een plek die een gastvrije en levendige sfeer biedt aan iedere bezoeker. Zowel voor coffeenerds als voor het opaatje wat om de hoek woont. Rick begon deze reis zo’n 28 jaar geleden met de ambitie om een kleine keten koffiezaken in Amsterdam op te zetten.

Gedreven door de droom van een leven zonder de beperkingen van traditioneel kantoorwerk kwam deze visie tot leven met de oprichting van Coffeecompany. Een succesvolle keten die later uitbreidde naar 35 vestigingen in Nederland. Echter was de wens voor een persoonlijkere en hands-on benadering zo sterk dat het uiteindelijk tot de verkoop van CoffeeCompany aan Douwe Egberts leidde, waarbij Rick wel nog twee franchises behield. 

'Dit creëerde de unieke situatie dat ik zowel de franchisegever was, als later 10 jaar lang een franchisenemer. Ik denk oprecht dat er niemand in Nederland is die zowel franchisegever als franchisenemer van dezelfde koffieformule is geweest. Ik weet precies wat de behoefte van beide kanten van de tafel zijn en wat goed werkt en waar het mis kan gaan. Heel fijn om al deze kennis met een schone lei weer in te kunnen zetten', aldus Bekkema.

'Koffiedrinken mooiste dagelijkse ritueel'

Vanaf 1 september is Amsterdam een koffiehotspot en ontmoetingsplek rijker. Bekkema: 'Een CoffeeHouse is een levendige plek waar je bijzondere mensen ontmoet en mooie herinneringen maakt. Koffiedrinken is het mooiste dagelijkse ritueel wat er is.'

Met meerdere decennia aan ervaring en kennis is Bekkema blij met deze nieuwe stap en vastberaden om wat moois te creëren. Het interieur is vormgegeven door TANK /Interior Design Agency, onder andere bekend van hun werk in de A’DAM toren, Hotel Arena, Hoofdkantoor Adyen, en nog vele andere bijzondere projecten.

Senior Designer en co-founder Tommy Kleerekoper: 'Soms is het gelijk duidelijk wat ruimtelijk de beste oplossing is en hoef je daarna alleen nog de esthetiek in te vullen. Dat was hier zo. Heerlijk! Wat ook hielp was dat we al vaker met Rick hebben gewerkt. Ik ben benieuwd naar de groei van CoffeeHouse. Supernice project om onderdeel van te zijn.'

Een nieuwe manier van franchisen

Met CoffeeHouse wil Bekkema zijn vorige formule wereldwijd repliceren door een toegankelijk low-fixed-budget franchisemodel aan te bieden. CoffeeHouse richt zich op het bieden van de beste coffee, maar ook biedt het meer vrijheid en zeer brede creatieve ondersteuning. Hiermee breekt het met de beperkende voorwaarden en hoge franchisefees die in traditionele franchisecontracten standaard zijn.

Bekkema: 'Iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. Wij bieden een perfect uitgewerkte coffeeformule, maar we gaan niet in de stoel van de ondernemer zitten. Ik hoef echt niet aan een supercateraar als Vermaat uit te leggen hoe inkoop werkt of een partij te verplichten onrendabele producten te verkopen omdat de marketing afdeling dat heeft bedacht.'

'De 'one size fits all' aansturing vanuit een glazen hoofdkantoor, werkt naar mijn idee niet en is onbetaalbaar voor beiden kanten, waardoor franchisegevers allerlei stiekeme inkomsten in de contracten verwerken ten koste van de franchisenemer. Franchise moet een relatie zijn waar twee partijen weten wat ze aan elkaar hebben. Door de fee met vaste kosten te koppelen aan de huurovereenkomst zijn er geen verrassingen.'