Dat zeggen de eigenaren van het bedrijf Herman Schaap (61) en Arnold Zuidgeest (39) in het Financieel Dagblad. De partners namen begin 2008 Marfo over van Martinair.
Warme maaltijden business class
Net als in het luchtvaartsegment wilde Marfo ook in andere sectoren 'vriesvers'-maaltijden gaan leveren. Binnen de luchtvaartsector bedient het bedrijf tien vliegmaatschappijen. Voor KLM bijvoorbeeld worden de warme maaltijden voor de business- en economy class op vluchten vanuit Europa verzorgd. Maar ook de maaltijden van Korean Air voor de vluchten vanuit Seoul.
Nieuwe markt
Voor het leger ontwikkelde Marfo een container waarin door één of twee man de diepvriesmaaltijden van Marfo opgewarmd konden worden (voor het leger in porties van 850 gram). Op basis daarvan rekenden zij de landmacht een besparing voor van 15 miljoen euro op jaarbasis. Die hapte toe en sinds een paar jaar is Marfo de vaste cateraar. Zuidgeest: 'De besparing blijkt nu, naar wij begrijpen, een veelvoud van de oorspronkelijke raming.'
De cateraar maakt 1.600 verschillende maaltijden
Na dit succes benaderden de twee een aantal zorginstellingen met een soortgelijk plan en idem berekening voor besparingen. 'Het eten in de zorg was niet lekker. Er stonden daar containers met bruine en groene goedjes in de koelkast en dat bleken dan vloeibare maaltijden te zijn' , legt Schaap uit. Marfo wilde dat anders doen. De koks maken broccoli fijn, maar gieten het vervolgens via een mal op het bord in de vorm van een broccoliroos. Ook de zalm komt er fijngemalen en weer in vorm gegoten naast.
Maaltijd kiezen
Verder biedt Marfo menukaarten. Doordat het om maaltijden uit de diepvries gaat, kunnen mensen tot het laatste moment kiezen wat ze lekker vinden. 'We proberen kwaliteit te leveren, die door ons volume nog goedkoper is ook.' Tweesterren chef-kok Pascal Jalhay waakt ondertussen over de kwaliteit en de smaak.
Momenteel levert Marfo aan acht ziekenhuizen en instellingen zo'n 4.000 maaltijden per dag. Onder de klanten onder meer het Delftse Reinier de Graaf ziekenhuis. ‘We willen maar 6 tot 7% winst maken per maaltijd. De rest van onze activiteiten is erop gericht om het volume te vergroten.'